Waarom een tekstschrijver inzetten? Omdat iedereen kan schrijven maar slechts weinigen de juiste woorden vinden. Een tekst bestaat niet uit platgetreden paden en clichématige opsommingen. Dat kan en doet iedereen. Een goede tekstschrijver componeert.
Hij creëert een intro, laat woorden geleidelijk naar de top klimmen en dirigeert ze naar een pakkend einde. Uiteraard is de structuur afhankelijk van het doel. Berichten en verslagen openen met nieuws. Punt. Maar dat weerhoudt de tekstschrijver er niet van om de lezer met elke opeenvolgende alinea te blijven boeien. Een reportage beweegt. De lezer wordt het verhaal in gelokt. Hij wandelt mee door gebouwen, kruipt bij de geïnterviewde aan tafel, hopt heen en weer tussen verleden, heden en toekomst.
Zakelijke voltreffers
Artikelen voor brochures, folders of websites zijn doorgaans korter. In de beperkte ruimte slaat de tekstschrijver zijn slag. Zijn zinnen grijpen de doelgroep vast. Zelfs steekwoorden, verzameld in een kader, zijn voltreffers.
Slim verpakte boodschap
Een commerciële tekst draagt de boodschap van een bedrijf of organisatie in zich. De boodschap kan slim zijn verpakt. Bijvoorbeeld in een advertorial. De lezer stapt een journalistiek verhaal in en krijgt geleidelijk de voordelen van zakendoen met een opdrachtgever voorgeschoteld. Een corporate brochure spreekt de doelgroep meer rechtstreeks aan. Toch moet de lezer ook hier worden overtuigd. Dat lukt meestal niet met gemeenplaatsen als ‘de klant staat bij ons centraal’ of ‘onze prijs-kwaliteitverhouding is uitstekend’. Er is geen onderneming die anders beweert.
Onderscheidend vermogen
Een goede tekstschrijver weet de juiste woorden wél te vinden. Hij ontdekt het onderscheidend vermogen van een opdrachtgever. Vraagt altijd door. Vervolgens begint het boetseren en schaven. Het eindresultaat maakt de lezer nieuwsgierig. De tekst verrast, verkoopt, geeft vertrouwen. Om dat effect te bereiken zet u NeytAndText in.